W sytuacji sporu ze sprzedawcą, gdy zakupiony produkt okazał się być wadliwy lub niezgodny z opisem, każdy klient myśli jedno – pomóc może tylko Powiatowy Rzecznik Konsumentów. Prześledźmy, czym dokładnie się on zajmuje i w jakich jeszcze przypadkach warto się do niego zwrócić.
W tym artykule:
ToggleKiedy może nam pomóc powiatowy rzecznik konsumentów?
Powiatowy rzecznik konsumentów to stanowisko, które może objąć osoba posiadająca wykształcenie prawnicze lub ekonomiczne oraz która ma co najmniej 5 lat praktyki w dziedzinie ochrony praw konsumentów. Dzięki takiemu solidnemu przygotowaniu rzecznik jest w stanie nam pomóc w sprawach, które być może z góry uznaliśmy za przegrane.
Jaki jest obszar jego działania? Otóż zajmuje się on wyłącznie sprawami dotyczącymi zawierania i wykonywania umów cywilnoprawnych, które zostały zawarte między konsumentem a przedsiębiorcą. Reaguje on w sprawach indywidualnych, ponieważ naruszeniem zbiorowych interesów konsumentów zajmuje się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Wśród najczęstszych spraw konsumenckich, które są rozpatrywane przez rzecznika, wymienić należy:
- umowy sprzedaży (także zawarte przez Internet),
- umowy o świadczenie usług (np. turystycznych, edukacyjnych, przewozowych itp.),
- umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych (telewizja i telefon),
- umowy o dostarczanie energii i wody,
- umowy z zakresu usług finansowych.
Główne zadania rzecznika
Ze względu na wzrost popularności sprzedaży przez Internet, to właśnie tej dziedziny dotyczy większość spraw, jakie trafiają do rzecznika. Co w takiej sytuacji może on zrobić?
Po pierwsze, powinien zapewnić swoim klientom bezpłatne porady i informacje prawne z zakresu ochrony ich praw i interesów. Po drugie, rzecznik praw konsumentów zobowiązany jest do pomocy konsumentom w dochodzeniu ich roszczeń na drodze sądowej. Po trzecie, występuje w ich imieniu do przedsiębiorców. I wreszcie po czwarte, współpracuje z Inspekcją Handlową, Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz innymi organizacjami o podobnym przeznaczeniu.
Zdarza się także, że osoba na stanowisku powiatowego rzecznika składa wnioski w sprawie stanowienia i zmiany przepisów miejscowego prawa, które by w szerszym zakresie chroniły interesy konsumentów.
Przedsiębiorca, który uchybił lub złamał prawo, powinien udzielić wyjaśnień rzecznikowi oraz ustosunkować się do jego uwag i opinii. W przypadku ignoranckiej postawy przedsiębiorcy może on zostać ukarany grzywną.
- Wynajem kontenerów w Będzinie – jak pozbyć się gruzu i innych odpadów?
- Jak mądrze kupować na raty?
- Dni wolne 2023 – kiedy wziąć urlop?
- Powiatowy Rzecznik Konsumentów – czym się zajmuje?
Gdzie rzecznik konsumentów nie może nic zdziałać?
Warto przy tym pamiętać, że rzecznik praw konsumentów nie ma nieograniczonej mocy. W jakich przypadkach nie będzie on dla nas pomocny?
Niestety, nie pomoże w problemach związanych z ochroną danych osobowych, ubezpieczeniami, prawami pacjenta i prawami pracy. W takich przypadkach musimy się zgłosić do innych publicznych instytucji.
Natomiast w sprawach, które dotyczą wykroczenia na szkodę konsumenta, rzecznik może stać się oskarżycielem publicznym. W tym przypadku jednak nie ma uprawnień kontrolnych, co oznacza, że nie jest uprawomocniony do wydawania zakazów i nakazów. Nie ma zdolności również do nakładania kar na nieuczciwych przedsiębiorców oraz orzekania w kwestiach spornych.
Gdzie szukać pomocy?
Jeśli to nas dotknęła jakaś niesprawiedliwość ze strony przedsiębiorcy, możemy, a nawet powinniśmy szukać pomocy u powiatowego rzecznika konsumentów. Dane takiej osoby łatwo znaleźć na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Nie zawsze musimy zgłaszać swoje roszczenia osobiście – często wystarczy telefon, w którym rzecznik będzie starał się udzielić nam jak najwięcej informacji. Jeśli chodzi o techniczną stronę, to sprawy te są dzielone na porady i informacje oraz interwencje. W przypadku tych ostatnich, to my, konsumenci składamy odpowiedni wniosek.
Ponadto poradę możemy uzyskać pod numerem infolinii konsumenckiej bądź rzecznika finansowego (22 333 73 25), którzy dostępni są we wtorki i czwartki w godzinach między 11 a 13. Gdyby zaś nasz problem był związany z zakupami na terenie Unii Europejskiej, Norwegii lub Islandii, pomocy szukać możemy w Europejskim Centrum Konsumenckim.
Podobne tematy
Wynajem kontenerów w Będzinie – jak pozbyć się gruzu i innych odpadów?
Kontenery budowlane, przeznaczone na odpady związane z różnego rodzaju pracami remontowymi to jedno z najbardziej wygodnych rozwiązań pozwalających pozbyć się...
Jak mądrze kupować na raty?
Istnieje wiele różnych sytuacji, w których podejmujemy decyzje zakupowe. Oczywiście każdy z nas kieruje się zupełnie innymi motywacjami podczas podejmowania...
Dni wolne 2023 – kiedy wziąć urlop?
Wielkimi krokami zbliża się nowy rok, w którym nasza pula urlopu znów będzie w pełni do wykorzystania. Sprawdźmy więc, które...
Nazwa miasta Będzin – ile ma wspólnego z Kazimierzem Wielkim a ile z Wikingami?
Ślady osadnictwa z okresu od 900 do 500 roku p.n.e. znaleziono na Górze Zamkowej. Czy już wtedy nazywano te okolice...
Język, dialekt czy gwara? Czym się posługują Ślązacy?
Gwara śląska jest jednym z kluczowych elementów, wpływających na poczucie przynależności Ślązaków i ich tożsamość. Wciąż jednak trwają spory, czy...
Starostwo Powiatowe w Będzinie – dane adresowe, wydziały i biura, jak dojechać?
Starostwo Powiatowe jest odpowiednim miejscem do rozwiązywania szeregu spraw mieszkańców. Od czasu rewolucji, jaką do życia codziennego wprowadziła pandemia koronawirusa,...